Для справки
Сохранения игры хранятся в папке игры, а именно в папке «Save«.
Оконный режим игры:
Чтобы включить оконный режим игры, нужно в папке игры открыть «cfg.ini» или «cfg_default.ini» и заменить «full_screen=1» на «full_screen=0«:
resolution=1024x768bpp=32full_screen=0
«full_screen=1» означает запуск в полном экране.
Исходники (1,9 МБ) игры “Arx Fatalis”.
Файлы исходников сохранены в кодировке ANSI-1252 (латиница-1, Западно-европейская). Чтобы “Visual Studio 2008” открывала файлы в ней, нужно нажать правой кнопкой мыши на файл в «Обозревателе решений» (Solution Explorer), выбрать «Открыть с помощью…-> Редактор исходного кода C++ (с кодировкой)» (Open with… -> C++ Source Code Editor (with encoding)), нажать кнопки «По умолчанию» (Set as Default) и “OK”. Появится окно выбора кодировки, выберите «Западно-европейская (Windows) — кодовая страница 1252» (Western European (Windows) — Codepage 1252) (если находится в конце списка, достаточно нажать кнопку “End” на клавиатуре) и нажмите “OK”. Выбор варианта открытия «По умолчанию» нужен для того, чтобы диалог выбора кодировки появлялся при каждом открытии файлов. Всё вышеперечисленное нужно проделывать для каждого типа файлов отдельно.
Перед сохранением файла после редактирования убедитесь, что в окне «Дополнительные параметры сохранения» (Advanced Save Options), вызываемом из меню «Файл -> Дополнительные параметры сохранения…» (File -> Advanced Save Options…), стоит кодировка: «Западно-европейская (Windows) — кодовая страница 1252» (Western European (Windows) — Codepage 1252). Использование этой кодировки нужно для сохранения некоторых букв во французских комментариях, и для некоторых переменных.
Папки «Include» и «lib» (0,9 МБ) из “DirectX 7 SDK” для исходников. Извлеките их в папку исходников «Source\DX», создавая при этом последнюю.
Официальный Русский Патч v 1.21 (7,9 МБ) для игры “Arx Fatalis” в архиве RAR. Извлеките перед установкой.
При установке патча нужно указывать каталог, в котором находится папка игры, а не её саму, чтобы избежать например пути «D:\Games\Arx Fatalis\Arx Fatalis» вместо «D:\Games\Arx Fatalis», по которому в данном случае установлена игра. Если же имя папки установки игры отличается от «Arx Fatalis», тогда для установки патча укажите папку игры, и затем удалите из получившегося пути лишнее «\Arx Fatalis».
Если после установки патча при запуске игры в меню не отображается текст, в папке игры «misc» переименуйте файл шрифта «arx_russian.ttf» в «arx.ttf«, перед этим удалив или переименовав имеющийся «Arx.ttf«.
Если в игре не сохраняются настройки, снимите галочку «Только чтение» в свойствах файла «cfg.ini» в папке игры.
Титры от «1С» (2,6 КБ), нужные для случая, когда игра вылетает при попытке просмотреть авторов в меню игры. Случается в версии 1.18 от «Акеллы» и в русской версии от “Steam”. Просто извлеките содержимое архива в папку игры.
Arx Insanity Overhaul
Arx Insanity Overhaul is more of a remaster than another item in the Arx Fatalis mods for visual upgrades. Gameplay has been improved, with HD graphics, expanded lore, enhanced lighting, brand new quests, new original music as well as a remastered soundtrack, an overhaul of all in-game sounds, environmental effects, and thousands of other tiny changes.
The new elements that have been added to the game have been inspired by Arkane Studios’ other works over the years, such as the world and lore of Dishonored and even Prey. As a result, this mod presents you with a few new ways to play Arx Fatalis, bringing it up to date with most of the developer’s other releases. This mod is worth getting into because it still sees regular updates. The latest one was in celebration of Arkane Studios’ 20th anniversary, and the overall goal is to essentially replace the game’s engine with a new one built with this mod.
Arx Second Life
I really thought that this mod would bring Arx Fatalis closer to being Second Life — thankfully it doesn’t. What it actually aims to do is give the game new lease on life, even for players who have run through the story quite a few times. Changes include new textures and weapons, as well as health and strength adjustments to enemies and NPCs. It also brings new characters, and of course a plethora of bug fixes.
Once again, this mod doesn’t drastically change Arx Fatalis, but it does make subtle changes that will give you a fresh experience. This mod is probably best suited to those who love Arx Fatalis and don’t want it to change; the differences are fairly imperceptible.
Arx Neuralis
Arx Neuralis is a HD Texture pack for Arx Fatalis. However, it’s much more detailed that you might think. Every new texture is original, which helps preserve the atmosphere of the cavern interiors in which the game takes place. Each texture is upscaled to x16 resolution using neural networks, which is really the key aspect that sets this mod apart from most others out there.
It’s very rare to come across one using neural networks, particularly on such an old game. The textures are then downscaled by 50%, which brings them in line with the game, allowing it to run without setting your PC on fire. This mod upscales almost everything, apart from effects such as magic and fire, due to issues with transparency. Also, certain UI elements that had trouble when it came to scaling.
Arx Extended
This mod’s goal is to add a lot more playability to Arx Fatalis. Currently there are a few NPC alterations, and loads of item changes, but more are coming. Vendors will offer more items and a wider variety of weapons, which is nice. The mod also adds completely unique weapons, such as a new bow for rogue-oriented players. Raw materials and junk can now be turned into useful items, which I think every game needs, and you can stack more loot in your inventory. Alchemy has seen an overhaul, and there’s even a completely new sidequest to pick up from Tizzy the bartender.
This mod sounds exciting, and it’s not so big that it makes the game unrecognizable at the moment. If you’re looking for a gameplay overhaul that isn’t massive, this is the mod you want.