Eternal darkness: sanity’s requiem

Eternal darkness: sanity's requiem

Gameplay[]

In all, the player will take control of 12 different characters during different time periods. Each of the characters are related in one way or another, though the primary character is unarguably Alexandra Roivas, who in the game is the end of the bloodline (at the moment).

The game is a simple hack and slash title. While this in itself isn’t innovative, you’ll find the uniqueness to the title when your character, and possibly even you, start to go insane. If you perform actions that don’t go inline with what you’re supposed to do, then your sanity meter will start to decrease, and abnormal events will start to occur that will even seem to mess with your TV (though in reality it’s not). For example, you’ll see the volume setting of your TV start to decrease and increase with the sound in the game corresponding with this.

Secrets

Beating the game will give the player rewards. The rewards are:

  • Beat the game once: You’ll be able to see the credits as many times as you want.
  • Beat the game twice: You can select which level to play on.
  • Beat the game thrice: You’ll unlock Eternal mode, which will make you unbeatable in the game.

Tome of Eternal Darkness[ | ]

The Tome of Eternal Darkness is a dark book made from human flesh and bone. It is all at once a historical record, a book of magic, and an encyclopedia. Its various chapters make up a large portion of the game, retelling how certain humans played a role in the conflict of Pious Augustus. It is updated as the game progresses and the player characters find more runes and spell scrolls.

The Tome is required for all spell-casting within the game, not the least of which includes restorative magick that can replenish health and/or sanity. As such, it is usually acquired in the early part of a chapter, or rarely, it is possessed automatically.

Погоня за необъятным

Тревожная музыка на заднем плане, излишне затемнённые комнаты огромного, стилизованного под средневековье строения. Eternal Darkness: Sanity’s Requiem начинается так, будто на дворе вновь 1996 год, а нам предстоит впервые открыть для себя Resident Evil, со всеми её условностями и неуклюжей драматургией. Но вот с экрана сползает очередной заставочный ролик, и мы обнаруживаем себя в образе древнеримского солдата, попавшего в странную, необъяснимую ситуацию…

«Вечная тьма» – действительно почти ровесница «Обители Зла», если иметь в виду момент начала разработки. Студия Silicon Knights, редко, но метко обстреливающая различные платформы крупнокалиберными хитами, собиралась выпустить свой хоррор-проект ещё во времена Nintendo 64. Сделать этого не удалось – приставка выбросила белое полотенце намного раньше, чем от неё ожидали. Однако ни о каком абандоне практически готовой к релизу игры речи идти не могло. После небольшой доводки «движка» и прокачки визуальных параметров, на закате 2002 года в библиотеке GameCube появился один из самых необычных эксклюзивов. Ему было суждено потерпеть коммерческий крах, но вместе с тем обрести признание со стороны профессиональной критики и узкой прослойки ценителей жанра.

Ancients[edit]

The Ancients are a race of beings that have existed even longer than humanity. They have large amounts of power, and do not seem to age. There are currently four known Ancients, but it has been hinted that there are more.

In the game, each ancient represents a fundamental substance, and are balanced against each other, like a game of Rock, Paper, Scissors: one Ancient is at the same time stronger than another Ancient and weaker than another Ancient.

Chattur’gha: Ancient of Power. His color is red, and his power focuses on the Body (i.e. strength and health). His aggressive personality allows him to overcome the madness of Xel’lotath, but his dependence on brute force leaves him vulnerable to the arcane sorcery of Ulyaoth. Monsters aligned with Chattur’gha both endure and deliver greater damage.

Chattur’gha himself resembles a large, blood-red lobster with a triple jaw and two massive claws.

Ulyaoth: Ancient of Magick. His color is blue, and his power focuses on the Spirit (i.e. magick). With his magickal manipulation of space and time, Ulyaoth can vanquish the raw power of Chattur’gha, yet he is easily doomed at the hands of the maniacal Xel’lotath. Monsters aligned with Ulyaoth generally have extra magickal abilities, and can drain the magick of the playable characters.

Ulyaoth himself resembles a large, blue jellyfish, with magickal orbs that constantly spin around his head.

Xel’lotath: Ancient of Wisdom and Madness. Her color is green, and her power focuses on the Mind (i.e. sanity, or the lack thereof). Monsters aligned with Xel’lotath are somewhat weak, but take away more sanity from the player characters, and sometimes require different strategies to kill. Most also possess the ability to generate phantom limbs when their actual limbs are removed; these phantom limbs cannot be destroyed. Xel’lotath can use her psychic powers to sabotage the magick of Ulyaoth. However, her unholy psychotherapy is no match for the mighty Chattur’gha.

Xel’lotath herself resembles a warped angel with four arms, a long tail and a single, large eye set into her torso.

Mantorok: Ancient of Order and Chaos, also known as «the Corpse God». His color is purple, and he is simultaneously weaker and stronger than all of the other three ancients; though monsters aligned with Mantorok are much weaker than their counterparts, his magick can overcome any one of the other three Ancients.

His true form is difficult to describe in words, but Dr. Edwin Lindsey suggests words like «massive» and «amorphous». He seems to possess many eyes and mouths.

by NineWheels

  • Began on Aug 25, 2014
  • Ended on May 14, 2015
  • This LP has 15 parts.
  • Added to the archive on Aug 03, 2015
  • This LP is tagged with: video, subtitles, completionist

Thanks! We like it too.Why not check out some similar LPs from our recommendations?

What would you like to tag this LP as?

Tag
challengesco-opcompletionistdual-audiogrouphigh-definitionhumorousinformativenarrativesubtitlesvoice
Tag it!

Original Thread: Let’s Play Eternal Darkness: Sanity’s Requiem!

Introduction

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem is a horror adventure game developed by Silicon Knights and published by Nintendo in 2002. It is best known for having popularized the «sanity meter» game mechanic that has since become troublingly ubiquitous in horror games. It wasn’t a great commercial success, but it was a critical one, and has since earned its place in the classic video game canon.
The story starts in a Rhode Island mansion in the year 2000, where college student Alexandra Roivas is investigating the mysterious death of her grandfather. However, the secrets she uncovers about the events behind his demise take us on a journey across the globe, jumping back and forth amidst two-thousand years of human history, behind the scenes of which ancient evils have been working.
This Let’s Play will be undertaken in two different manners. First will be a subtitled run: The audio component of this game is an integral part of the experience, with sound design and music adding enormously to the atmosphere of horror. So in order to preserve that atmosphere somewhat (I’ll still be jackassing around a little in the subtitles but not too much), I figured an appropriate approach to this tale of terror would be to stick with subtitles. However, it’s easier to say more in a shorter amount of time when I’m actually speaking aloud, and I myself personally enjoy audio-commentary LPs that can double as podcasts; so after I’m done with the subtitled run, I’ll be doing voice commentary over the same footage alongside a friend new to the material, in order to cover more ground and in a slightly more whimsical and (hopefully) verbose fashion than is possible for me with subtitles.
In this run-through, I will be aligning Pious with Xel’lotath in order to better show off the sanity effects that are this game’s bread and butter. The core gameplay doesn’t change enough depending on which Ancient you align Pious with for me to bother running through the full game all three times, but I will include footage of the notable differences (like the Guardian boss fight), as well as the unique cutscenes from the other Ancient runs.

Videos

Prologue: «A Death in the Family» + Chapter 1: «The Chosen One»
Chapter 2: «The Binding of the Corpse God»
Chapter 3: «Suspicions of Conspiracy»
Chapter 4: «The Gift of Forever»
Chapter 5: «The Lurking Horror»
Chapter 6: «A Journey Into Darkness»
Chapter 7: «Heresy!»
Chapter 8: «The Forbidden City»
Chapter 9: «The War To End All Wars»
Chapter 10: «A Legacy of Darkness»
Chapter 11: «Ashes to Ashes»
Chapter 12: «Gateway to Destiny»
New Game+: Ulyaoth  
New Game+: Chattur’gha  
Epilogue  

(The LP is now officially complete, but keep an eye on my YouTube channel in the coming months for a complete sanity effects compilation!)

Archive Index

Description official descriptions

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem is a psychological thriller epic starring the adventures of twelve characters that span across the world and two millennia. From time immemorial the forces of evil from beyond have been trying to manifest themselves in our world, and it is only through the actions of these forgotten heroes that the world has been saved from being overrun. Chapters take place in Ancient Rome, Persia, the Middle East, and modern-day Rhode Island. Throughout the game, the protagonists will have access to several weapons appropriate for their era, from bastard sword and gladius to flintlock pistol and shotgun.

The game features an involved Magick system, which allows different spells to be created through the combination of runes. These spells can attack enemies, dispel illusions, and heal both the body and items.

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem also has a unique feature called Sanity. If an enemy sees a character, their Sanity meter drops. When Sanity gets low, hallucinations begin to plague the character. Walls bleed, voices whisper from nowhere, the camera gets disoriented. Sanity can be restored by dealing a finishing move on a dying enemy, or with spells or some items. Aside from this, characters also have health and mana meters.

Игровой процесс и механика

В Eternal Darkness: Sanity’s Requiem игроку предлагается погрузиться в мрачный мир, полный загадок и тайн. Игра сочетает в себе элементы жанров survival horror и action-adventure, создавая уникальную атмосферу и увлекательный геймплей.

Основной механикой игры является боевая система. Игроку доступны различные типы оружия, такие как мечи, топоры, дробовики и магические артефакты. Каждое оружие имеет свои уникальные характеристики и способности, что позволяет игроку выбирать подходящую тактику в зависимости от ситуации. Бои происходят в реальном времени, игроку необходимо активно уклоняться от атак врагов и наносить удары в ответ.

Кроме боевой системы, в игре также присутствует пазловая механика. По мере прохождения игры, игрок будет сталкиваться с различными головоломками, которые требуют логического мышления и внимательности. Решение пазлов часто открывает доступ к новым уровням или позволяет получить ценные предметы и подсказки.

Важным элементом игры является система «санитарного состояния» (Sanity). Постоянное пребывание в мрачном и зловещем мире может повлиять на психическое здоровье героя. По мере уменьшения показателя «санитарного состояния», игрок будет сталкиваться с различными эффектами, такими как искажение окружающей среды, ложные предметы и звуки, а также появление врагов, которых на самом деле нет. Чтобы восстановить «санитарное состояние», игрок может использовать предметы или выполнять специальные действия.

Игровой процесс Eternal Darkness: Sanity’s Requiem также характеризуется наличием разветвленного сюжета и множеством концовок. Игрок может принимать различные решения в игре, которые влияют на дальнейший ход событий и финал игры. Это добавляет реплей-валю в игру и позволяет игроку влиять на развитие истории.

Особенности игрового процесса и механики:
  • Боевая система с различными типами оружия
  • Пазловая механика и головоломки
  • Система «санитарного состояния», влияющая на игровой опыт
  • Разветвленный сюжет и множество концовок
  • Возможность влиять на развитие событий в игре

Similarities to the Works of H.P. Lovecraft

While Eternal Darkness: Sanity’s Requiem is not directly related to H.P. Lovecraft’s Chthulhu mythos, there is no denying that it draws heavy inspiration from the author’s work. For starters, the game’s Tome of Eternal Darkness is an obvious double for Lovecraft’s Necronomicon. The game’s Ancients are a replacement for Lovecraft’s Great Old Ones. The Ancient Mantorok, who lies underground and waits, is a substitute for Cthulhu, who lies dreaming in a sunken city.

Aside from these basic renamings of Lovecraft’s ideas, there are also plot concepts that take inspiration from Lovecraft’s stories. The game’s sanity system draws heavily from Lovecraft as sanity is recurring theme in the author’s work. Many of Lovecraft’s characters go insane from the horrors they witness, the idea being that the human mind is not capable of handling the true nature of the universe. This concept holds true in Eternal Darkness: as the games protagonists are exposed to horrific sights, the player’s sanity level decreases.

Another recurring theme in Lovecraft’s work is the protagonist visiting, or in some way being affected by, an old friend or relative. Many Lovecraft characters visit (or receive a visit from) an uncle or old professor. The story of Eternal Darkness begins with Alex visiting the estate of her departed grandfather.

The game’s various tales relate how the Tome of Eternal Darkness made its way from person-to-person. The story is told in a similar fashion to Lovecraft’s classic tale «The Call of Cthulhu.» This long, winding story-within-a-story method is one of the most recognizable features of Lovecraft’s work.

The ancient city under the Roivas mansion is another Lovecraftian concept. It is drawn directly from the Lovecraft story «The Rats in the Walls,» in which the narrator finds an underground city below his family’s estate.

И всё же, всё же…

Так или иначе, круг проблем замыкается на сюжете и персонажах. Авторы долго пытались убедить окружающих (и самих себя) в том, что у них получилось создать захватывающий мистический триллер. Увы. Триллер с мельтешащими как в калейдоскопе героями, топорными подводками новых глав, замкнутыми в чрезвычайно узком пространстве событиями планетарного масштаба – выглядит нелепо. Всё это больше похоже на шизофрению, и если бы в концовке нам показали запертую в дурдоме Алексу, многие вещи встали бы на свои места. Но вместо этого, предшествуя финальным титрам, невозмутимый голос дедули Ройваса повествует о противостоянии потусторонних сил, о битве и взаимоуничтожении злых божеств. Фривольное отношение к таймлайну в этом контексте выглядят особенно анекдотично. За каких-то три-четыре часа юная блондинка постигает эпические тайны мироздания, зато другой соучастник – репортёр Питер Джейкобс – целых шестьдесят лет после окончания своего эпизода ждёт встречи с Эдвардом Ройвасом, дабы отдать ему найденный артефакт. Что он делал все эти годы, имея магические навыки и опыт общения с потусторонним миром? Смелая задумка гибнет под критической массой таких вот глупостей. Если уж претендовать на серьёзность, то подобные углы необходимо шлифовать с особой тщательностью. В противном случае повествование зависает в пустоте, заполнить которую только декорациями невозможно.

В итоге о существовании Eternal Darkness: Sanity’s Requiem теперь помнят лишь ценители хорроров и обозреватели со стажем. Зато авторитет игры в этих узких кругах высок и непоколебим. Отмахиваясь от нагромождений вздора и неразберихи, они справедливо отмечают оригинальность самой концепции, а также солидное исполнение «одёжки», по которой принято встречать любой проект – визуальной составляющей. Если бы этого было достаточно для счастья остальным владельцам GameCube, возможно, дело дошло бы и до написания сиквела. Но – не судьба. И, может быть, оно даже к лучшему.

Headhunter

Описание игры Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem — это игра в жанре экшн-хоррор, разработанная и изданная компанией Nintendo для консоли Nintendo GameCube в 2002 году. Игра является уникальной в своем роде, так как она сочетает в себе элементы психологического триллера, мистики и детектива.

Сюжет игры разворачивается в различных временных периодах и местах, начиная с древнего Камбоджийского храма до современного имения в Нью-Йорке. Главная героиня Алекс Роуз — молодая девушка, которая унаследовала своеимущество после смерти своего деда Эдвина Линтона. Героиня начинает исследовать прошлое своей семьи и попадает в сюжет секретов, загадок и мистических существ.

Геймплей игры основан на прохождении различных уровней, включающих в себя решение головоломок, сражения с врагами и исследование окружающего мира. Каждый уровень предлагает разнообразные локации, задания и опасности. В процессе игры главная героиня также обнаруживает, что ее психическое здоровье, известное в игре как «санитарные показатели», влияет на игровой процесс.

Особенностью Eternal Darkness: Sanity’s Requiem является механика «санитарных показателей». По мере продвижения по игре, показатель психического здоровья Алекс может уменьшаться, что приводит к различным психологическим эффектам, таким как иллюзии, искажения звука и видения. Это создает ощущение незавершенности и непредсказуемости для игрока, что является характерной чертой игры.

В Eternal Darkness: Sanity’s Requiem также присутствует мультиплеерный режим, в котором игроки могут сражаться друг с другом. Режим поддерживает до 4 игроков и предлагает различные режимы игры, включая «битва на выживание» и «королевская битва».

В целом, Eternal Darkness: Sanity’s Requiem — это уникальная и мрачная игра, которая привлекает внимание своим необычным сюжетом и атмосферой. Она считается одной из наиболее культовых игр на консоли Nintendo GameCube и является одним из лучших экшн-хорроров своего времени

Trivia[]

Ancients

Each of the Ancients is represented by a colour, which is the colour of their alignment as well as their Magick and their creatures.

  • Ulyaoth, God of the dimensional planes, is Blue.
  • Xel’lotath, Goddess of the Mind and Madness is Green.
  • Chattur’gha, God of physical strength and matter is Red.
  • Mantorok the Corpse God or God of Order and Chaos is Purple (though sometimes Black).

However, there is also «neutral» Yellow Magick present in the game. According to Denis Dyack, a designer of the game, this actually represents a fifth, unrevealed Ancient. The fact that yellow is the complementary color of purple may also indicate that this Ancient is diametrically opposed to Mantorok.

Fourth wall

Silicon Knights co-developed the remake The Twin Snakes of Metal Gear Solid with Konami. Given that series’ fondness for breaking the fourth wall, Silicon Knights reused some of the Eternal Darkness sanity effects, such as the tilting floor effect, during the player’s battle with Psycho Mantis. Eternal Darkness is also one of the games recognized when the character attempts to «read the player’s mind» (which consists of reading the contents of the system’s memory card). Breaking the fourth wall in such a manner is a notable stylistic similarity between games developed by Silicon Knights and those developed by Hideo Kojima.

Inaccuracies

In the manual when describing Dr. Maximillian Roivas, they put the date and setting of «A.D. 1760 — Rhode Island, USA.» Not only is it glaringly obvious that the United States not even exist at that point, but Rhode Island didn’t even join the Union until 1790.

References

  • This game has several homages to classic horror and fiction writers. As if the Edgar Allen Poe quote on the intro wasn’t enough, the guy who speaks to you on the beginning of the game introduces himself as Inspector Legrasse… and there is an Inspector Legrasse on H.P. Lovecraft’s tale The Call of Cthulhu. The setting being on Rhode Island is another tip of the hat to Lovecraft’s place of birth.
  • Mantarok, the creature encountered by Ellia, is the keeper of «The Ancients». An obvious reference to Lovecraft’s Yog-Sothoth, who is the keeper of The Great Old Ones. Also they both coexist in multiple planes of reality.
  • While playing as Alex, check the stack of books in the study, to find another reference to classic horror tales, including Poe and Lovecraft.
  • One of the sanity effects has the character’s head falling off and quoting Shakespeare, more specifically Scene I, Act III of Hamlet, the famous «To Be Or Not To Be» speech.

References to the other games

In Metal Gear Solid: The Twin Snakes, magazines called ED Magazine can be used to distract guards. The magazines show Ellia on the cover and a centerfold of Alex Roivas when used, two characters from Eternal Darkness: Sanity’s Requiem.

Plot[]

Taken Directly from the manual.

AN ANCIENT EVIL

Long before humanity graced the universe, or planet belonged to another species- an ancient species bound by neither physics nor nature, purpose nor ethic. Through the passage of time, against the relentless advance of ice and the continental plates, and for the other inscrutable reasons, these «Ancients» were drvien deep into the recesses of our world. There, they lie imprisoned until the conditions are right for their return.

HUMANITY’S BETRAYERS

Hungry for dominance and the favor of the Ancients, secret organizations seek to restore the Ancients to their former station. For eons they have schemed and plotted in the darkness, attempting to bring these evil entities into our world through arcane magicks-blood rituals, worship, and sacrifice.

Of these sects, little is known: those who learn their secrets perish swiftly at their hands. Their scheming works to bring the Ancients’ return-and humanity’s extinction-ever closer.

A LIGHT IN THE DARKNESS

Yet not all hope is lost. The fate of humanity depends upon the actions of a chosen few. They are average people, unprepared for heroic deeds, but the responsibility is theirs nonetheless. Even as their lives are torn apart by unseens evils, they must show courage in the face not only of the enem, but also of their own fears. These porr souls teeter on the brink of insanity, tortured by the horros of the Ancients.

A secret war is being waged on the periphery of Humanity’s perceptions-a war wreathed in the shadows and deception.

THE DARKNESS COMES…

Plot

Augustus, consumed by the darkness

Eternal Darkness follows the story of twelve characters brought together over several millennia to fight the power of a an ancient evil referred to simply as ‘the Ancients’. Three gods lived within the earth for millions of years, waiting for an opportune moment (and person) to come about their return. The game spans several time periods and civilizations from a Roman controlled Persia to a monastery in France, to an old temple in the jungles of Cambodia to a colonial estate in Rhode Island. The sequences of the story are bound together by the characters and their confrontation with the plights of the Ancients and an ancient text entitled the ‘Tome of Eternal Darkness’.

The central character in the story, Alex Roivas, is a descendant of the Roivas family who is called to her grandfather’s estate in Rhode Island after police find her grandfather brutally murdered. In an investigation of the house she comes across a secret study where her grandfather, Edward Roivas, was deeply involved in the study of the Ancients and their plot to one day emerge to conquer the earth. In her search she finds the Tome of Eternal Darkness and reads the accounts of those before her that had fought against the ‘Ancients’. Over the course of the game more back story to the characters and their roles against the Ancients is unveiled. Alex learns that not only have the Ancients been the cause for every major war and conflict since the dawn of time but that she must also help to continue the fight that those before her had waged to prevent any of the Ancients from ever returning.

На грани безумия

Если магические навыки передаются от одного героя к другому по наследству, то набор обыкновенного оружия продиктован реалиями временного отрезка. Количество нестыковок и нелепостей сведено к минимуму – далёкой от адеквата выглядит разве что скоростная перезарядка кремниевых пистолетов образца XVIII века и прицельная стрельба из них с двух рук одновременно. Акцент, как нетрудно догадаться, сделан на арсенале ближнего боя, в который входят мечи различной длины и тяжести, ножи, рапиры, кинжалы. К сожалению, при всём богатстве выбора, экшен сводится к поиску одного сильнейшего орудия и пары наиболее удачных атак. Разнообразием боевая система не балует, а с эстетической точки зрения поединки и вовсе выглядят отвратно – с техникой фехтования разработчики знакомы весьма отдалённо. За здоровьем персонажа следить нужно с особенной тщательностью и вовремя пользоваться восстанавливающими силы заклинаниями. В противном случае есть риск не только нарваться на неожиданно сильную атаку противника, но и свихнуться от увиденных зрелищ.

Тронуться умом, в принципе, есть с чего. Атмосфера выдержана в подобающих традициям жанра тонах – большую часть времени приходится бродить во тьме, по узким коридорам, обследовать малоприятные места со следами насилия на полу и стенах. Наверное, излишним будет в третий раз упоминать о параллелях с Resident Evil, но основные приёмы нагнетания страха всё-таки позаимствованы оттуда. Неизбывный сумрак вокруг, негромкая, но очень тревожная музыка в качестве фона, а то и вовсе гулкие шаги в тишине, вламывающийся сквозь окно или стену монстр – без претензий на оригинальность, но со вкусом. Преимущество Eternal Darkness состоит в обилии разноплановых локаций. Особняк, древний храм, подземелья средневекового замка – стоит привыкнуть к декорациям и ловушкам, как игра переносит нас в новую реальность, к новым ощущениям. Некоторые места доводится посещать вновь, несколько веков спустя, в образе очередного протагониста (однажды даже придётся убить превратившегося в зомби персонажа одной из ранних глав). Сложность нарастает ощутимыми скачками. Впрочем, неразрешимых ситуаций нет и в помине, а паззлы периодически повторяются с добавлением элементов к базовой концепции.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Curious-eyes
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: